Friday 3 August 2012

MERINTIH vs LUAHAN PERASAAN

baru-baru nih , riuh kat facebook pasal kita tak boleh merintih/meratap kt facebook . update pelbagai status seolah-olah menjadikan facebook sebagai perantaraan bila nak minta pertolongan daripada Allah . al-kisah nya bermula dari sini .

Facebook ni bukan tuhan doe. Tak payah kot nak berdoa 24/7 through fb ni. Kata Allah wireless, yang kau duk berdoa kat facebook ni buat ape. Allah Maha Mendengar. Tak payah post dekat fb pun Dia tahu.. Ok ?

then ..

Bila aku cakap berdoa through fb tu takde point. Maksud aku adalah, kau berdoa "Ya Allah, mudahkanlah aku jawab exam" sedangkan kau boleh buat benda tu lepas solat, atas sejadah. Waktu mustajab berdoa lagi. Allah takde perantara. Jangan sampai everytime kau nak mintak kat Allah, kau post kat fb nak suruh orang lain baca.

after that ..

Ak baru bace status ko pg td. ape yg ko ckp sume betul. ak sokong ! ak penah da bincang pasal benda ni. kite mmg xboleh berdoa through fb.

selepas dapat penerangan dr ustazah pilihan , aku mula paham . merintih dengan luahan perasaan tu berbeza . luahan perasaan tu boleh kalo nk post . yg tak boleh nya merintih tuu .


contoh merintih : Ya Allah, mudahkanlah aku jawab exam !
contoh luahan perasaan : cuak nya nak exam esok !

yang nih ustazah pilihan lah yang explain kat aku . mula-mula macam susah jugak nak paham . yelaa , macam takde beza je dua dua nih . last-last ustazah kate , "selalu lepas solat ko doa ape?" yang ko doa lepas solat tu lah merintih . kalo yang luahan perasaan tuu ko tak sebut dalam solat ! okay , aku dah paham ! 

macam mane pulak kalo kita update status dengan niat nak suruh orang doakan kita . contohnya "doakan aku exam esok!" okay , ustazah kata , yang nih boleh . kita nak suruh orang doakan kita , bukan nk merintih kt wall facebook tuu . 



okay , yg nih boleh . luahan perasaan kann 



MARK ZUCKERBURG . pengasas facebook dan beliau adalah orang yahudi . nampak permainan dia disitu . macam mana orang yahudi nak jatuhkan orang Islam . Tak mustahil antara tujuan dia cipta facebook adalah untuk membuatkan umat Islam leka daripada mengingati-Nya. meratap/merintih di facebook sama juga dengan orang yahudi yang meratap dosa-dosa mereka di tembok ratapan . dan diorang akan tulis doa dan selitkan doa diorang kt celah2 dinding tuu . reason dia sebab percaya yang doa diorang akan dimakbulkan dengan cara tu . yang nih aku rase majoriti dah tau kot . tak payah aku nak cakap lebih-lebih pasal dinding ratapan nih . 



nih salah satu contoh org yahudi meratap kt dinding tuu



doa mereka yang ditulis pada sepotong kertas yang disisipkan pada celah-celah dinding



wall facebook sama lah jugak dengan dinding ratapan nih . tempat orang meratap dan merintih . ingat , hanya Allah tempat kita mengadu masalah dan doa lah banyak-banyak kat Allah di tikar sejadah . ia nya lebih afdal . siapa tahu mungkin sesetengah orang akan jelek dengan rintihan kita di facebook yang tak sudah-sudah tapi tidak lah sama dengan Allah . sape tau kann . merintih lah sepuasnya kepada Allah . Allah lagi suka hambanya merengek-rengek kepada-Nya. =)


p/s : thankyou sangat2 kat ustazah pilihan sebab dah fahamkan aku tentang nih . yang baik datang nya daripada Allah dan yang buruk datang daripada diri sendiri yang lemah ini . kalo ade salah silap mohon tegur dengan cara yg berhemah . masih belajar lagi nih . wallahua'lam . 


Thank you for reading this :)

No comments: